dinsdag 14 januari 2014

Een okapi laten groeien

Vervolg op "Een Okapi uit de stal halen"


Na de Halloweenactie van Visual Okapi hebben Mordacity en ik allebei een muziekvideo "gewonnen" (in verschillende betekenissen van het woord) om onze vampierentanden in te zetten. Tijdens onze eerste kleurrijke brainstorm-moment op een avond in Gent kwamen de twee grote thema's "tijd" en "natuur" naar voren op de tientallen post-itjes die de tafel bedekten als een of ander new design tafelkleed. Deze thema's spreken me fel aan, waardoor ik nog meer enthousiast werd.  In de video zou een man door zijn hebzucht en onverschilligheid, vooral tegenover de natuur, in een boom veranderen. Visual Okapi had dus een grote uitdaging, want... hoe laat je een man "verbomen", zonder computereffects die door Almost-No-Budget sowieso ongeloofwaardig gaan overkomen? 


Duidelijke afspraken maken
De meeste communicatie verliep via een geheime facebookgroep. Dit lijkt niet zo professioneel, maar persoonlijk vind ik facebook het ideale medium om video's, foto's en andere tekst te delen met een groep mensen. In het begin posten we andere video's, vooral muziekvideos's. Veel ideeën waren ambitieus, maar je moet wegen en wikken welke effecten, shots, voorstellen teveel tijd en/of geld zullen kosten. Sommige afspraken werden te laat gemaakt, en sommige communicatie ging verloren, tussen al het werk en deadlines op mijn hoofdjob voor Alaska TV (Als slashie hou ik van het woord "hoofdjob". Bestaat dit al in de woordenboek? Zo nee, zet dan ook ineens "slashie" erbij.)

Onder Visual Okapi braken we onze hoofd hoe we deze transformatie konden visualiseren, en deden we location scouting om te zien. We hoopten door een juiste locatie te vinden, we in dat bos een geniale ingeving zouden krijgen. We bezochten onder andere Kabouterberg in Kasterlee, een vervallen kasteeldomein in Booischot, de bossen van Opglabbeek, de oude Eik van Lummen en het spookdorp Doel. We konden echter niet beslissen tegen de deadline, en in beraadslaging met de groep hebben we besloten om op de eerste geplande draaidag in december vooral de introductie van het hoofdpersonage en een optreden in een oude havensite van Gent te filmen. 

Wanneer je met effecten werkt, beseffen we, zijn er veel factoren. Vanuit het standpunt van Visual Okapi kwam er veel verschillend input bij, maar ook als daar een idee uit zou komen, moet deze nog matchen met de wensen van je klant. 

Ik vind het ook interessant welke ideeën naar boven komen. Als regisseur kan je wel een eigen stem en karakter hebben, die bij films tot uiting komen, maar toch blijft het zoeken naar ideeën, wat ik zeer leuk, maar ook vermoeiend, vind, zeker als de ideeën niet goed bevonden worden, en je moet blijven uitvinden. Creativiteit is niet alleen ontspannen. Zelf zag ik de "verboming" als een rash. Op het einde van mijn reis in Honduras bijna drie jaar geleden heb ik impetigo opgelopen. Deze besmettelijke ziekte begon overal in de vorm van gele, etterende puisten, of vieze wonden, op mijn lichaam als paddestoelen op te rijzen. Ik zag veel snelle close-ups en stopmotion. Dit idee heb ik naar Jasper gestuurd. Hij is de Visual Okapi die verantwoordelijk is voor de Special Effects. 


Een eerste "verboming"
Tijdens zijn vrije tijd heeft Jasper  op een vriend al wat testjes gedaan, en deze laten fotograferen, zodat we deze konden tonen aan de groep. Sommige effecten waren wat minder, en anderen beter. Ik vond de tak in het hoofd best zeer goed en geloofwaardig, en was zelfs verbaasd, omdat Jasper nooit opleiding heeft gevolgd, buiten die ene workshop en enkele video's op youtube. Ik vind het heerlijk hoe Visual Okapi de leden zoveel bijleert door alle ervaring en research die we op doen, en dat allemaal in een leuke context. Mordacity was niet helemaal overtuigd, en daarom hebben we besloten de "verboming" die normaal gezien op de eerste draaidag gefilmd zou worden te verschuiven naar eind januari, om nog met nieuwe ideeën te komen. Intussen hebben ze al verduidelijkt dat ze meer een "verschorsing" willen, in plaats van takken of wat dan ook, die uit het lichaam groeien. Intussen laat ik je nog genieten van een foto die Roel, een cinematograaf (en fotograaf), van Visual Okapi van deze testronde heeft geschoten. 

Eerste draaidag 
Tijdens de eerste ronde zou het thema "vervallen industrie" domineren. Voor zonsopgang waren we al op "de set", want we wilden "timelapsen" maken van de schemer...

wordt vervolgd

Een okapi uit de stal halen

Op de set van de muziekvideo van Hexa Mera, september 2013
Ik was director of photography. Hier zetten we de dolly in elkaar. 

Als een echte "slashie" combineer ik, en doe ik zoveel mogelijk, jobs om mijn droombaan en levensweg samen te laten smelten. Naast post-productie assistent voor het nieuwste (en geheime) televisieprogramma van Alaska TV bouw ik mee aan Visual Okapi. Wie of wat is dit gestreept paardje? Een kudde jonge en ietwat oudere mensen toveren low-budget video's, en brainstormen en feedbacken tegelijk over marketing, pr, communicatie, huisstijl, toekomstvisies, en denken na hoe we van deze hobby, speelveld én leerschool een duurzame hobby maken, en misschien wel onze betalende toekomst. Nadat Visual Okapi in juli 2013 geboren is, hebben we al enkele video's in de wereld laten lopen, en anderen wachten in onze stoel. Tot nu staan vooral materiaal van outdoor sport en metal muziekvideo's op onze schijven. Zelf is Visual Okapi voor mij een platform om meer te leren, ideeën uit te wisselen, en te werken aan mijn vaardigheden en mezelf, in het licht van een hobby. Momenteel regisseer ik de muziekvideo van "Hollowed Skin" van de Gentse progressieve metal band Mordacity.

Special Effects
Tijdens de Dag van de Jonge Filmmaker in Brugge deed een van de Visual Okapi's een workshop "special effects". Iemand van "Fantasy-Worldwide" leerde hem aan hoe je wonden en andere huiveringwekkende effecten met make-up en fantasie kan creëren. Special effects wordt in de filmwereld vaak als de verzamelnaam gekozen voor alle effecten die op de set zelf worden toegepast, zoals werken met een grappige lens zodat alles op een scène uit een spiegelpaleis lijkt, of zodat bloed uit een open wonde spuit, terwijl effecten die door de computer worden gegenereerd onder de noemer visual effects vallen. Zijn enthousiasme stak ons aan om een project te doen waarbij we met vals bloed en make-up etterende wonden en dikke builen konden toveren. Nadat deze wens enkele dagen in de lucht heeft gehangen, plukte ik het idee om een gratis "horror" muziekvideo te weg te geven. Halloween was op aantocht. Ik was werkzoekende (of een "creatieve all-rounder"), dus het leek mij een goed idee om een gratis video weg te geven. 

De macht van sociale media
Net zoals bij een vorige muziekvideo die we hadden weggegeven, besloot ik ook dat de potentiële bands zoveel mogelijk "facebook likes" op hun groepsfoto op onze facebook pagina moesten verzamelen. Tegelijk zou ook onze pagina een like krijgen. In deze tijden zeggen "likes" bijna alles. Ze zijn de bitcoins van de sociale media. 

Het enthousiasme was niet bijster groot, want we hadden juist voor een internationale wedstrijd van GeneroTV een fantasierijke muziekvideo in elkaar gestoken (waarvan we de resultaten nog steeds niet weten. Als de manager toevallig dit leest en nog eens Nederlands om een of andere geweldige reden verstaat, mag hij of zij mij laten weten of me een regisseur van een officiële video van Edward Sharpe & the Magnetic Zeroes mag noemen.) Toch, na een kleine feedbackronde, werd het project op groen licht gezet, en ik heb me in Adobe Indesign gegooid, om deze oproep te maken. Ik heb eerst een laag gemaakt, met foto's die ik in een filmrolletje heb gezet. Daarna heb ik met de tekst en kleuren gespeeld. Om het reliëf te geven heb ik bijna volledig transparante laag met een "grunge achtergrond" aangemaakt, en deze erboven geplaatst. 

Spannende Competitie deed ons op de nagels bijten
Uiteindelijk schreven twee metal bands zich af. Tijdens de week competitie heeft een derde metal band zich ook ingeschreven, en zij verzamelden op korte tijd zoveel stemmen dat ze bijna de leider hebben ingehaald, en het lekker spannend voor iedereen maakte, maar uiteindelijk heeft Mordacity met meer dan 200 likes onze gratis video gewonnen. We gaan gratis voor hen filmen en monteren. Hun liedje "Hollowed Skin" gaat over een man die in zijn hebzucht en onverschilligheid de natuur vernietigt en daardoor zijn eigen ondergang tekent. Het beloofde een interessant en uniek project te worden, waarbij we zeker wisten dat (vals) bloed zal vloeien. 

Momenteel strijdt Mordacity voor een plaatsje in de finale van de Metal Battle Alliance 2014. Tot eind januari kan je op hen stemmen, door de video op deze permalink (niet op youtube, maar op facebook) te liken. Of je kan ook gewoon een van hun liedjes op deze link beluisteren. 

Terug naar de roots


Hoi allemaal,

aanvankelijk dacht ik dat ik met Engelse teksten meer publiek zou bereiken, maar eigenlijk voel ik meer en meer aan dat ik beter in mijn eigen moedertaal zou schrijven. Daarom heb ik besloten om voortaan Nederlandse posts te publiceren (of Vlaams-Nederlands). Alleen voor reisverhalen zal ik soms een uitzondering maken, omdat ik deze graag deel met reisgenoten, die vaak uit andere landen komen.

Ik ga minder kortverhalen publiceren, maar vooral korte berichten posten over mijn passies en andere dingen die mij bezighouden en waarde geven aan mijn jonge leven, zoals (eco)feminisme, ecologie, film, literatuur, filosofie, intercultureel dialoog en reizen, en mijn zoektocht naar een identiteit in deze ingewikkelde wereld vol sociale media en andere duizenden prikkels, waarbij ik probeer dromen, waarden en een carrière te kunnen samen smelten, en hoe al deze begrippen, van natuur, groei, feminisme en kunst elkaar kunnen helpen en versterken.  

Mijn voornaamste doel, namelijk stereotypen breken en taboes doorbreken, zodat kans voor meer begrip en dialoog gecreëerd kan worden, behoud ik echter nog, omdat dit een grote waarde is die ik heel diep in mijn hart en hersenen koester.

Bij deze aanpassing ga ik ook nieuwe tags, of labels, creëren.
* Kunst: Film, schrijven, gedichten, literatuur, schilderijen...
* Feminisme: blogs over ecofeminisme, rol van vrouwen in de maatschappij, trends, schoonheid...
* Natuur: ecologie, ecologische filosofie, paganisme, kruidenkunde, esthetische en spirituele ervaringen vanuit en in de natuur
* Intercultureel: reisverhalen, ideeën over intercultureel dialoog
* Groei: mijn persoonlijke groei, verhalen, en hoe ik opkijk naar de toekomst, en de trends


Ik ga mijn best doen om berichten te publiceren waarbij meerdere labels kunnen passen, om het verband tussen deze dingen te tonen, aangezien ik geloof dat alles met elkaar verbonden is.

Veel leesplezier (en vooral nadenkplezier)!  Ik wens jullie allemaal heldere sterren die elke nacht voor jullie heerlijk mooi verlichten, zodat jullie verre (innerlijke) reizen kunnen maken en dingen ontdekken die jullie anders nooit zouden zien.