maandag 27 januari 2014

Een droom najagen van Rusland naar Marokko

Link om te stemmen: http://roadmovie.bill.be 
Kruis tweede duo aan, vul je mailadres in en win misschien een van de mooie prijzen. 


Roel, een ex-studiegenoot en goede vriend met wie onder andere ik Visual Okapi aan het opbouwen ben, zijn geselecteerd voor de finale van de grote Roadmovie wedstrijd van Joker.
Komende zomer mag het winnend duo gratis mee met drie reizen: 
1) Brussel-Moskou over land, 
2) Zuid-Portugal en 
3) Marokko. 
Jullie kunnen ons helpen door op onze foto op Roadmovie.bill.be te stemmen, tot 28 februari . 

Vijf seconden werk voor jullie,
vijf stappen dichter voor ons! 


Op zoek naar een partner in crime


In oktober viel mijn neus op een oproep op facebook. Al mijn zintuigen, organen en andere lichaamsdelen werden geprikkeld; dit was de droomjob die ik zeer graag wou doen. Alleen had ik echter een side-kick nodig. Mijn keuze was snel gevallen op Roel, met wie ik samen in Praag heb gestudeerd, van wie ik weet dat hij zeer goede aftermovies van reizen kan maken, waarbij mooie landschappen en emotie samensmelten, en van wie ik weet dat reizen ook een van zijn hobby's is. Hij zag mij ook als de ideale persoon. "Van al mijn rienden ben jij de enige die meer reist dan ik," zei hij, en aangezien we dachten dat we als complementair team, dat toch in het verleden (en heden) ondervindt dat we zeer goed kunnen samenwerken, en elkaar kunnen aanvullen, besloten we ons in te schrijven. 

 Als video om aan te tonen wat we kunnen, heeft Roel bij ons inschrijvingsformulier zijn showreel, vol mooie time-lapsen van Praag en andere plekken, toegevoegd, terwijl ik mijn travumentary over Israel & Jordanië als mijn visitekaartje voor de roadmovie heb gebruikt. 

De eerste bergtop

Twee dagen voor Kerstmis kregen Roel en ik het volgend bericht in onze mailbox:

Beste Roel en Wendy,

Proficiat, jullie zijn geselecteerd en horen nu bij de laatste 12 Roadmovie-duo’s! We hebben immers zoveel reactie gekregen dat we besloten een eerste selectie van 12 te maken en daarna naar 5 duo’s over te gaan. Dus de eerste ronde hebben jullie gehaald…J Jullie hadden schitterende filmpjes!

Om tot deze 5 duo’s te komen, nodigen we jullie graag uit voor een gesprek tussen 3 en 15/1 waarin we graag willen aftasten wat jullie motivatie is, hoe jullie de reizen technisch en qua verhaal zouden aanpakken, welk materiaal je nodig hebt of je wenst te gebruiken en hoeveel budget je daarvoor denkt nodig te hebben (er is 3.350 euro budget voorzien) en waarvoor je dit concreet wilt gebruiken. Op 16/1 krijgen jullie bericht welke 5 duo’s doorgaan naar fase 2.  

(...)

Het Roadmovie-team

In de eerste week van januari bezochten Roel en ik het moderne en gezellige hoofdkantoor van Joker. Het was geen kruisverhoor, maar een zeer leuke babbel, waarbij ze peilden naar onze ideeën, hoe we samenwerkten, onze motivatie, het budget... en toen was het duidelijk hoe complementair we waren (op een goede manier), hoe hard we van intercultureel dialoog hielden, en hun motto "grenzen verleggen" niet alleen op vlak van reizen, maar op vlak van filmen en andere dingen. 

Wat zou de roadmovie kunnen zijn? 

We hoorden ook dat de winnaars een soort van 20-30 minuten roadmovie zullen maken, die eind oktober, begin november gescreend zal worden. Tussen de drie reizen, en zelfs op reis, hopen ze op enkele teasers. Zoals ik het nu zie, gaan we beetje Pulp Fiction achtige hoofdstukken tonen, die samen onder een koepel vallen, dus met een rode draad, en niet alleen de reis zelf, verbonden zijn, waar bij niet alleen mooie momenten van reizen, maar ook de tranen worden gezien. Reizen is immers niet altijd zonneschijn en lachen. Ik weet goed genoeg dat aan reizen, zoals bij elke levensstijl, mindere kanten zijn. Ook hoop ik zeker stereotypen aan te kaarten, en andere verhalen. Mijn grootste voorbeeld van de ideale roadmovie is Y Tu Mama Tambien, waarin niet alleen de spanning van een onbekend avontuur in beeld gebracht wordt, maar ook de problemen in Mexico aangesproken wordt, die allemaal bijdragen tot de coming-age van twee Mexicaanse jongeren. Ook the motorcycling diaries is een grote inspiratiebron voor mij. Daarin kampen de twee Argentijnen ook met veel problemen voordat ze in Venezuala aankomen, die gecompenseerd worden met de bloedmooie landschappen en de nostalgische magie van Machu Picchu. Zoiets zou ik graag willen maken. Deze roadmovie zal echter wel "meer non-fictie" zijn, maar dat heeft zeker zijn charme. We moeten immers geen copycats maken van bovenstaande en andere road movies. Roel en ik willen zeker onze eigen stem, kleurtoon en emotie aan dit project geven. 

Twee dagen voor mijn 25e verjaardag kregen we dan het heuglijke nieuws dat we bij de laatste vijf duo's waren. De computer van mijn werk liep vast, maar die dag kon niets meer stuk voor mij. Met een grote grijns vertelde ik iedereen trots dat ik in de finale zat. Alleen... hoe dichter je bij de bergtop bent, hoe pijnlijker het wordt als je het niet haalt. Dat maakt deze laatste fase nog duizend-en-één maal spannender. 

De Landencocktail: het begin van een nieuwe reis


In deze tweede fase wordt er een campagne gevoerd waarbij leden van BILL prijzen kunnen winnen, door te stemmen op een van de vijf duo's, dus ook op ons. Roel en ik bevinden ons nu in deze ronde, en moeten zoveel mogelijk stemmen verzamelen. 
Het is niet louter gebaseerd op de inline stemmen. Het belangrijkste oordeel zou nog steeds die van hun jury zijn. 



Afgelopen zondag, tijdens de Landencocktail in het Centraal Station, is deze finale ronde van een maand gestart. Een vriendin en hebben de photobooth van Roadmovie bezocht. 
Daarin konden we poseren voor een groen scherm, dat met de computer in een een van de locaties van de Roadmovie zou verschijnen. Deze photobooth zou nog enkele scholen in Vlaanderen bezoeken, in de volgende weken. 
Eventjes voelde ik me al terug op het Rode Plein in Moskou, en droomde stiekem hoe het zou zijn om over enkele maanden daar met een camera en een geluidsmixer te staan.  

Het verloop van dit avontuur

bron: roadmovie.bill.be


-3-15/1: selectiegesprek
-16/1: bericht of je bij de 5 duo’s bent
-26/1: aftrap 2de fase, online stemronde, op Landencocktail
-26-1/28/2: online stemronde
-7/3: bekendmaking winnend duo


In deze blog hou ik jullie op de hoogte van dit avontuur, 
en hopelijk zal deze blog zelfs in de woestijnen van Marokko geschreven worden. 

Tot hoors!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten